attKunna
Innehållsregister
Webbplatsinformation
   
  Externa länkar
Privatekonomi
Kunskap om företagande

 

Realisation

Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris - de orden väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet.

För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam ska

  • försäljningen ske under en begränsad tid
     
  • varorna ha väsentligt nedsatta priser
     
  • varorna annars finnas i affärens vanliga sortiment.

Tiden
Hur begränsad tiden ska vara för att affären ska få kalla det realisation kan man inte ange exakt. Det får bedömas från fall till fall, beroende på vilka förhållanden som råder inom respektive bransch och i olika sammanhang. Enligt Marknadsdomstolen, MD, bör dock en realisation pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD i ett fall satt gränsen till fyra veckor.

Priset
Vad som är "väsentligt lägre priser" kan heller inte anges exakt, till exempel i procent av normalpriset. Det får också avgöras från fall till fall, och med utgångspunkt från vad som kan uppfattas som väsentligt för konsumenten. Av betydelse i sammanhanget är också vilken praxis som tillämpas inom olika branscher och för olika slags varor.

Läs mer:
Auktion
Ångerrätt
Bytesrätt
Fel på vara
Öppet köp
Garanti
Kvitto
Tillgodokvitto
Presentkort
Reklamation
Privatköp
Second hand
Torg och marknadshandel

Källa:
Konsumentverket sept. 2007


 
 

Sök på attKunna:

Anpassad sökning
  Copyright attKunna