attKunna
Innehållsregister
Webbplatsinformation
   
  Externa länkar
Privatekonomi
Kunskap om företagande

 

Paketreselagen

Resekataloger och broschyrer ska vara tydliga och begripliga. Det ska finnas information om pris, resmål, transporter, inkvartering, måltider, resplan och betalningsvillkor.

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en charterresa, en så kallad paketresa. Enligt lagen består en paketresa av transport och övernattning eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en stor del av arrangemanget, till exempel en hotellövernattning med teaterbesök. Lagen gäller alltså inte när du bara köper en flygresa.

Lagen är tvingande om du reser som privatperson, vilket betyder att researrangören inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen.

Arrangörer och återförsäljare ska i god tid före avresan informera dig om:

  • hälsobestämmelser som är aktuella inför resan,
     
  • pass- och visumbestämmelser,
     
  • transportarrangemang och försäkringsmöjligheter,
     
  • hur du kan komma i kontakt med arrangören eller återförsäljaren under resan,
     
  • hur anhöriga kan komma i kontakt med dig om du är underårig (under 18 år).

Om en arrangör eller återförsäljare inte lämnar denna information till dig, eller om informationen är bristfällig, kan han åläggas att lämna information.
 

Ändrade villkor före avresan

Du får frånträda avtalet om paketresa om arrangören förklarar att han inte kommer att fullgöra vad han har åtagit sig och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig.

Om arrangören avser att bryta avtalet eller om han vill ändra avtalsvillkoren, ska han underrätta dig snarast och lämna besked om din rätt att frånträda avtalet. Om du frånträder avtalet har du rätt till en annan paketresa som är likvärdig eller av högre kvalitet om arrangören eller återförsäljaren kan erbjuda detta.

Om du godtar en sämre ersättningsresa, har du rätt till ersättning för prisskillnaden. Avstår du från din rätt till ersättningsresa eller om en sådan resa inte kan erbjudas, ska du snarast få pengarna tillbaka.
 

Ändrade villkor efter avresan

Om det efter din avresa skulle visa sig att någon del av paketresan, till exempel en utflykt, inte kan genomföras, ska arrangören ordna ett lämpligt ersättningsarrangemang utan extra kostnad.

Det kan även uppstå andra fel på paketresan som innebär en försämring för dig. Då har du rätt till prisavdrag och ibland skadestånd. Det krävs dock att du underrättar arrangören eller hans representant "inom skälig tid" efter att du upptäckte felet. Om du framför befogade klagomål under resan, är arrangören eller hans lokala representant skyldiga att genast finna en lämplig lösning.

Arrangören får inte skylla på sina underleverantörer, exempelvis hotell eller bussföretag. Om något är fel måste alltid arrangören ta sitt ansvar gentemot resenären. Researrangören kan inte komma ifrån sitt ansvar enligt lagen genom att ta in en så kallad friskrivningsklausul i avtalet.

Läs mer:
Konsumentköplagen
Konsumenttjänstlagen
Konsumentkreditlagen
Marknadsföringslagen
Distans- och hemförsäljningslagen
Prisinformationslagen
Produktsäkerhetslagen
Resegarantilagen
Avtalsvillkorslagen
God marknadsföringssed
ICC, Internationella Handelskammaren

Källa:
Konsumentverket sept. 2007


 
 

Sök på attKunna:

Anpassad sökning
  Copyright attKunna