attKunna
Innehållsregister
Webbplatsinformation
   
  Externa länkar
Privatekonomi
Kunskap om företagande

 

Checklista för e-handel

Innan du handlar via Internet, läs igenom all köpinformation på webbplatsen noga. Kontrollera följande punkter:

  1. Företaget
    Ta reda på fakta om företaget. Finns företagets namn och fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer på webbplatsen? Annars bör du kanske leta efter ett annat företag.
     
  2. Frågor och klagomål
    Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med, och informationen om den ska vara tydlig.
     
  3. Fantastiska erbjudanden
    Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Det kan vara bluff.
     
  4. Produkten
    Läs informationen om själva produkten. Kan till exempel en elektronisk vara användas i Sverige? Om en garanti ges - gäller den i Sverige?
     
  5. Totalpris
    Är priset angivet inklusive porto-, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter? Slutsumman kan annars bli högre än vad du trodde.
     
  6. Leveranstid
    Hur lång är leveranstiden? Detta är extra viktigt om du behöver produkten till ett särskilt tillfälle.
     
  7. Personuppgifter
    - Kontrollera att företaget har en personuppgiftspolicy.
    - Läs personuppgiftspolicyn och bestäm dig först därefter om du vill lämna dina personuppgifter.
    - Tänk på att göra ett aktivt val om du inte vill ha direktreklam från företaget i framtiden.
     
  8. Betalning
    - Lämna inte kortnumret för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post.
    - Är företaget seriöst? Kontrollera namn och adress innan du använder ditt kontokort.
    - Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag. Skulle du råka ut för att någon använder ditt kontonummer, kontakta din kortutgivare omedelbart.
    - Betalar du med kreditkort, kan du vid en eventuell reklamation välja att reklamera till företaget eller till kortutgivaren.
    - Om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument, att hålla inne betalningen vid sen leverans.
     
  9. Skriv ut och spara
    För att kunna bevisa vad du har beställt bör du alltid skriva ut och spara marknadsföringen, din beställning (innan du skickar den) och den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka dig. Spara även all e-post du får från företaget.
     
  10. Ångerrätt
    - Om du handlar inom Sverige har du 14 dagars ångerrätt och behöver bara betala returportot.
    - Handlar du från utlandet, bör du kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du måste betala. Inom EU har du dock alltid minst sju arbetsdagars ångerrätt.
     
  11. Barn
    - Omyndiga kan normalt inte ingå avtal.
    - Företag får inte skicka direktadresserad reklam till barn under 16 år.
    - Företag bör inte inhämta personuppgifter från barn. Om detta ändå sker, ska företaget först inhämta samtycke från förälder.
    - Om du är förälder eller lärare: informera barnen om dessa regler. Var uppmärksam på vad barnen gör på Internet - det är lätt att komma in på webbplatser som inte är avsedda för barn.
     

Läs mer:
e-handel
Betalningsmetoder vid e-handel
E-handel mellan privatpersoner
Utförlig checklista inför e-handel
Betalningsmetoder

Källa:
Konsumenternas Bank- & Finansbyrå


 
 

Sök på attKunna:

Anpassad sökning
  Copyright attKunna