attKunna
Innehållsregister
Webbplatsinformation
   
  Externa länkar
Privatekonomi
Kunskap om företagande


Utförlig checklista inför e-handel

1. Ta reda på information om företaget/säljaren.

Motpart som är företag

Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns, utsatta på webbplatsen? Stämmer de överens med uppgifter från neutrala informationskällor såsom Eniro och dess utländska motsvarigheter, eller från offentliga handelsregister? Om företaget inte lämnar ut sitt organisationsnummer på hemsidan så är det svårare för dig att göra grundlig förhandskontroll. Ställ höga krav på den information som lämnas och är du inte nöjd skall du välja en annan leverantör.

Vad sägs det om företaget på Internet? Är e-handlaren etablerad så bör det finnas ganska mycket information om dem i chat-forum för konsumenter, ranking-forum och tidningsartiklar m.m. Finns det ingen annan information på Internet än företagets egen webbsida samt eventuella annonser och hänvisningar så kan detta vara ett varningstecken.

Hur länge har webbsidan och e-handlaren funnits? Detta kan man få en ledtråd om ifall man kontrollerar det på www.webarchive.org eller via olika ”whois-register”. Är företaget nystartat kan det vara svårt att avgöra om det är pålitligt eller inte. Bedragares webbsidor är oftast väldigt nya även om de påstår annat i den information de själva lämnar.

Finns det klagomål registrerade mot företaget? Är det ett svenskt företag så kan detta vara registrerat hos Allmänna Reklamationsnämnden. Har företaget inte följt dess rekommendationer är företaget listat på tidningen ”Råd och Röns” svarta lista. Den privata konsument-sajten www.cint.se är en annan informationskälla som snabbt utfärdar varningar om misstänkta bedragare och oseriösa företag. Ifall företaget är baserat i ett annat EU-land kan du kontakta Konsument Europa www.konsumenteuropa.se och höra ifall det finns klagomål mot dem. Är det ett amerikanskt företag så kan du kontrollera om företaget har registrerade klagomål hos organisationen ”Better Business Bureau” www.bbb.org. På deras webbsida finns det en databas (Check it out) med uppgifter om 2.5 miljoner amerikanska företag och de ger omdömena ”satisfactory” eller ”unsatisfactory”. Är BBBs omdöme ”unsatisfactory” eller om information saknas helt avrådes köp från det företaget.
 

Motpart som är privatperson

Om säljaren inte är ett företag utan en privatperson som kanske säljer på en Internetauktion eller en annons-sajt så är det svårare att göra motsvarande kontroll. Följande metoder kan dock hjälpa dig en bit på vägen. Detta gäller även vid kontroll av köpare.

Ger motparten fullständigt namn, adress, e-postadress och telefonnummer? Acceptera inte att någon enbart presenterar sig med ett förnamn/smeknamn, mobiltelefonnummer och en webbaserad fri e-postadress (typ hotmail eller Yahoo). Kräv att få säljarens fasta telefonnummer och att du med det kan bekräfta motpartens namn-, telefon- och adressuppgifter via t.ex. Eniro eller dess utländska motsvarigheter. Helst skall säljaren även kunna presentera en fast e-postadress till dennes hem eller arbete så det går att identifiera honom/henne. Om motparten inte kan/vill ge dig dessa uppgifter skall du vara skeptisk.

Följ marknadsplatsens säkerhetsråd. De etablerade Internetauktionerna och annons-sajterna har egna säkerhetsråd för både köpare och säljare. Ta god tid på dig och läs igenom dem innan du ger dig in i en transaktion. Var också noga med att följa råden. Många gånger har bedrägerierna varit möjliga att genomföra för att bedrägerioffret varit slarvig i sin kontroll och kanske mer eller mindre medvetet bortsett från någon säkerhetsdetalj i tron om att de är på väg att göra ett riktigt klipp.

Läs noga igenom marknadsplatsen ranking/omdömesforum ifall ett sådant erbjuds. Då kan du granska motpartens historik på marknadsplatsen. Informationen måste dock granskas kritiskt. Vissa duktiga bedragare kan lägga in falska omdömen på vissa marknadsplatser så var uppmärksam på orimligt goda omdömen. Det finns också situationer då bedragare har genomfört en mängd transaktioner på mindre belopp och utfört dessa klanderfritt. Därigenom har bedragaren byggt upp ett gott rykte på marknadsplatsen. Därefter utannonseras en mycket dyr vara på marknadsplatsen och det är enkelt att genomföra bedrägeriet då köparen känner sig trygg på grund av säljarens ”goda rykte”. Avancerade och professionella Internetauktioner har speciell mjukvara som kan identifiera sådant beteende samt även säkerhetspersonal som övervakar udda beteende på auktionen, men det är inte alltid det lyckas stoppa bedrägeriet i tid.
 

2. Kundmottagning

Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundmottagning som är lätt att få kontakt med och som lämnar tydlig information om det.

Vissa e-handlare lämnar inte ut något telefonnummer på webbsidan. Det kan göra det svårare för dig som kund vid t.ex. reklamationer.

Det finns e-handlare som inte skriver ut sin e-postadress utan enbart tillhandahåller ett epostformulär på sin webbsida. I de fallen får du aldrig någon bekräftelse när du skickar e-post till dem och du kan t.ex. inte bevisa att du har reklamerat i tid m.m. Ställ höga krav på kundmottagningens tillgänglighet och är du inte nöjd så skall du välja en annan leverantör.
 

3. Fantastiska erbjudanden

Kom ihåg att företag inte bara konkurrerar med priset. Rannsaka dig själv innan du beställer om det är service, säkerhet eller lågt pris som är det viktigaste för dig. God service, hög tillgänglighet och bra garantier kostar pengar och företag som har det kanske inte kan hålla de absolut lägsta priserna. Men å andra sidan behöver inte ett högt pris vara en garanti för bra service. Läs chat-forum för konsumenter grundligt för att ta reda på vilken service företaget förefaller erbjuda. Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Den gamla devisen om att ”är det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant” gäller i allra högsta grad. Kom också ihåg att bedragarnas vanligaste lockbete är ett fantastiskt pris.
 

4. Garantier/Reklamationsrätt

Kom ihåg att garanti är en frivillig handling som någon, vanligen tillverkaren, ger för att förmå kunder att välja just deras varor. Det är således en marknadsföringsåtgärd och inte en konsumenträttighet. Garantin styrs därför av avtalsvillkoren och det är inte säkert att den gäller i Sverige om du handlar från utländska e-handlare. Inom EU har du liksom i Sverige reklamationsrätt. Det är inte ovanligt att man blandar ihop garanti med lagstadgad reklamationsrätt men det är två skilda saker. Reklamationsrätten gäller för ursprungsfel som visar sig under reklamationstiden. I Sverige är den tiden 3 år och minimum inom EU är 2 år. Reklamationsrätten kan dock endast riktas mot säljaren så handlar du från utländska e-handlare så kan du behöva skicka tillbaka varan dit om den behöver repareras.

Handlar du från länder utanför EU så kan du inte räkna med reklamationsrätt utan du är i praktiken utlämnad till eventuella garantier som kan ha medföljt produkten.
 

5. Totalpris

Kontrollera om det angivna priset är inklusive fraktkostnad, expeditions- avgift och moms. Tänk på att om du köper från länder utanför EU så tillkommer införselmoms och eventuella tullavgifter. Då det är fråga om avgifter du betalar till svenska staten enligt svensk lag så får du inte uppgifter om dessa av företaget. Slutsumman kan då bli mycket högre än det angivna priset.
 

6. Leveranstid

Kontrollera hur lång leveranstiden är. Detta är extra viktigt om du behöver produkten till ett särskilt tillfälle. En angiven normaltid för leverans är t.ex. inte avtalsrättligt bindande. Inom EU har e-handlaren enligt lag upp till 30 dagar på sig att leverera om inte annat skriftligen avtalats.
 

7. Personuppgifter

Kontrollera att företaget har en personuppgiftspolicy. Läs person- uppgiftspolicyn och bestäm dig först därefter om du vill göra ett köp och därmed lämna ut dina personuppgifter.
 

8. Betalning

Kontrollera vilka betalningsmetoder e-handlaren erbjuder. Om e-handlaren inte erbjuder någon metod som du känner dig säker med så skall du avstå och välja en annan leverantör. Lämna inte ut kortnumret för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag. Skulle du råka ut för att någon använder ditt kontonummer, kontakta din kortutgivare omedelbart och spärra kortet.
 

9. Skriv ut och spara

För att kunna bevisa vad du har beställt bör du alltid skriva ut och spara marknadsföringen, din beställning (innan du skickar den) och den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka till dig. Spara även all e-post du får från företaget. Om det blir problem och du måste reklamera så är det viktigt att du kan redogöra för vad som sagts och avtalats. Tänk också på att du inte kan spara skickade e-mail speciellt länge i datorn om du använder webbaserade e-posttjänster som t.ex.: hotmail. Många sådana e-posttjänster raderar automatiskt alla skickade e-mail efter en viss tid. Så om du använt en sådan e-posttjänst vid reklamation så måste du skriva ut det så att du kan bevisa vad du skrivit för det fall du senare måste använda det som underlag i en tvistlösning.
 

10. Ångerrätt

Handlar du från svenska e-handlare så har du 14 dagars ångerrätt. E-handlaren inom EU måste informera dig om din ångerrätt och saknas sådan information, eller om e-handlaren har avtalsvillkor som inskränker den, så skall du välja en annan leverantör. Det finns dock undantag från ångerrätten (för mer information om undantagen se www.konsumentverket.se samt www.konsumenteuropa.se). Handlar du från e-handlare i andra EU länder har du ångerrätt i minst 7 arbetsdagar. Utanför EU är det mycket ovanligt att det erbjuds ångerrätt.
 

11. Märkning av webbplatser (trustmarks)

Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark, tillitsmärkning) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Detta syns oftast genom att det finns ett märke eller symbol på handlarens webbplats. Observera att det finns flera olika märkningssystem och att dessa erbjuder kraftigt varierande konsumentskyddsnivå. Kontrollera vad det aktuella märkningssystemet står för. Kontrollera att märkningen är aktiv genom att klicka på symbolen. Då skall du komma till certifierande organisation. Det finns bedragare som kopierar trustmarks och ”klistrar in” på sina falska webbsidor.

Läs mer:
e-handel
Betalningsmetoder vid e-handel
E-handel mellan privatpersoner
Checklista inför e-handel
Betalningsmetoder

Källa:
Konsumenternas Bank- & Finansbyrå


 
 

Sök på attKunna:

Anpassad sökning
  Copyright attKunna