attKunna
Innehållsregister
Webbplatsinformation
   
  Externa länkar
Privatekonomi
Kunskap om företagande

 

Betalningsmetoder vid e-handel

Det finns ett antal olika sätt att betala och ta betalt vid Internethandel. De vanligast förekommande betalmetoderna är faktura, postförskott och kortbetalning. Säljare som erbjuder olika betalningsmetoder via Internet har ibland avtal med ett annat företag, s.k. Internet Payment Provider, som hanterar betalningsprocessen. Det bör då framgå av säljarens information om ett sådant samarbete föreligger och särskilt vad som gäller i fråga om ansvaret för betalningsprocessen.
 

Kortbetalning

Det är framförallt två former av kontokort som används vid Internethandel, debetkort/ bankkort då köpesumman dras direkt från kundens konto vid köp, och kreditkort då kundens kortutgivare betalar handlaren vid köp och får en fordran på kunden.

Det påpekas ofta att konsumenter inte känner sig tillräckligt trygga att använda sitt kort som betalningsmetod vid e-handel. Detta beror antagligen på rapportering om olika typer av kortbedrägerier. Granskar man dessa rapporter finner man dock att de till största delen handlar om att konsumenter förlorat sin kortinformation på något sätt i den fysiska världen. Därefter har kortinformationen använts vid köp på Internet.

Vissa banker har utvecklat egna tjänster för kortbetalningar över Internet för att försvåra stöld av kortinformation och öka tryggheten för kortinnehavaren. Kontrollera med din bank ifall de erbjuder någon sådan lösning.

Inför kortbetalning bör kontrolleras att e-handlaren skyddar kort- informationen med SSL (Secure Socket Layer), som är en funktion i webbläsaren. Internetadresser som börjar med ”https”, istället för den vanliga ”http”, visar att kommunikationen är krypterad dvs kodad och att mottagaren är den aktuella e-handlaren. Symbolen hänglås i kanten av webbläsaren innebär att e-handlaren kan identifieras.
 

Direktbetalning

Vissa banker erbjuder sina Internetbankskunder möjligheten att betala för en vara genom att pengarna dras från kundens bankkonto. Kunden betalar genom att i e-butikens kassa klicka på sin banks symbol och länkas då över till bankens direktbetaltjänst. Kunden loggar in enligt bankens rutiner och efter kundens bekräftelse dras beloppet från bankkontot. Efter utförd betalning länkas kunden tillbaka till e-handelsbutiken och bekräftar därmed betalningen. Direktbetalning är en säker betalning genom att kommunikationen är krypterad och att kortnumret inte exponeras på Internet. Det förutsätter att e-handlaren har ett företagskonto i banken. Lösenord och kod som används för direktbetalning via banken ska aldrig lämnas ut direkt till e-butiken.
 

Fakturabetalning

När kunden väljer fakturabetalning tar företaget normalt en kreditupplysning på kunden för att säkerställa att denne inte har betalningsanmärkningar och har uppgett rätt namn och adress. I samband med att varan levereras till kunden översänds en fysisk faktura eller en elektronisk faktura. Via Internetbanken kan fakturan registreras elektroniskt för betalning till mottagarens bank- eller plusgiro, direkt eller vid ett önskat datum. Fakturabetalning innebär att kunden kan granska varan före betalning.
 

Förskottsbetalning

En faktura sänds via e-post. Om du betalar inom angiven tid skickas varorna som postpaket utan extra avgifter. Uteblir betalningen annulleras ordern. Metoden kräver kundens förtroende och att butiken är erkänd och etablerad. Förskottsbetalning vid distanshandel rekommenderas inte av Konsumentverket.
 

Postförskott/efterkrav

Posten skickar ut en avi per post. Varan betalas vid avhämtning på Posten eller Postens serviceställe eller till postbudet. Handlaren tar ingen kreditrisk men tar en risk med outlösta paket och falska beställningar. Kunden riskerar att paketets innehåll inte motsvarar beställd vara och att ett reklamationsförfarande måste inledas.
 

Depositionstjänsteaktörer/Escrow

En neutral och betrodd tredje part som deponerar beloppet tills kunden har fått varan kallas här depositionstjänsteaktör (engelska Escrow). På andrahandsmarknaden finns risker med att säljare respektive köpare uppträder bedrägligt. På auktionsplatser och annonssajter, där i princip vad som helst kan säljas för höga belopp, är behovet av att säkerställa varuleverans respektive betalning för levererad vara stort. Att deponera betalningen tills varan är levererad kan då vara en lämplig tjänst. Med denna tjänst betalar kunden i förväg till depositionstjänsteaktören, men garanteras att säljaren inte får pengarna förrän kunden har godkänt leveransen. Det förekommer dessvärre att bedragare skapar egna falska depositionstjänsteaktörer.
 

Mikrobetalningar

Mikrobetalningar är en benämning på betaltjänster för att betala för framförallt tjänster eller produkter, som betingar små belopp och som ofta är elektroniska, t ex reseguider, musik eller deltagande i nätverksspel. För dessa små belopp är kortbetalning och direktbetalning olämpligt, eftersom kostnaden för att hantera betalningen blir oproportionerligt hög. Betaltjänster som hanterar små belopp, mikrobetalningar, är då motiverade. Ett exempel är elektroniska plånböcker, som går ut på att kunden fyller på med pengar i en e-plånbok hos ett företag som tillhandahåller en sådan betaltjänst. När kunden vill betala för en tjänst, dras beloppet från e-plånboken. Ett annat exempel är s.k. betalsamtal, vilket är ett telefonsamtal med förhöjd taxa. Kunden som vill betala för en tjänst, ringer ett telefonnummer och knappar in en given kod för den tjänst han eller hon vill köpa. Kostnaden för tjänsten hamnar som betalsamtalskostnad på telefonräkningen. Ett tredje exempel är SMS-betalningar, som är ett SMS med förhöjd taxa. Man betalar för tjänsten genom att skicka ett SMS med en kod för tjänsten till ett angivet nummer. Kostnaden för tjänsten hamnar då på mobilräkningen. De idag vanligaste tjänsterna där betalning sker via SMS är innehållstjänster för mobiltelefoner, till exempel ringsignaler, SMS-spel och nummer- upplysning.
 

Betalningar vid gränsöverskridande handel

Vid gränsöverskridande handel finns det färre betalningssätt som fungerar rent praktiskt. Oftast erbjuder företag endast två alternativ för utländska kunder nämligen kortbetalning eller förskottsbetalning via bank. Som tidigare påpekats så rekommenderar inte Konsumentverket förskottsbetalningar vid distanshandel.

Läs mer:
e-handel
E-handel mellan privatpersoner
Checklista inför e-handel
Utförlig checklista inför e-handel
Betalningsmetoder

Källa:
Konsumenternas Bank- & Finansbyrå


 
 

Sök på attKunna:

Anpassad sökning
  Copyright attKunna